maandag 3 maart 2014

Half 3, nummer 12: 'Il bello del calcio', over de liefde voor Pro Vercelli

Pro Vercelli is een droomclub. Een voetbalclub waarbij je weg kan dromen. Over de terugkeer van vervlogen tijden. Dromen van de Serie A. Van een achtste Scudetto.

"Pro zit in je hart", zeggen de tifosi in Vercelli.

Pro Vercelli heb ik in mijn hart gesloten. Zoals Asterix & Obelix. De helden uit het dorpje dat dapper weerstand biedt tegen de overheersers. Geboeid las ik de verhalen van jongs af aan en ik geniet ervan hoe mijn zoontje de stripboeken nu verslindt. Over de avonturen, de karakters, de vriendschappen, de toverdrank, de overwinningen.

La Pro boeit mij evenzeer sinds ik haar zo'n twaalf jaar geleden voor het eerst zag. Sinds 2008 zocht ik haar min of meer jaarlijks op. Ik wilde haar zien en beter leren kennen. De verhalen horen over die prachtige witte leeuwin verscholen in het struikgewas.

In Vercelli voelde ik me meteen welkom en thuis. Ik zocht naar de historische sporen van Pro Vercelli. Piazza Mazzini, het graf van Silvio Piola, het geboortedorp van de Rampini's. Bezocht wedstrijden in de Serie C2, Serie C1 en Serie B. Op plekken zoals het terras op het Piazza Cavour en in het park achter het Silvio Piola Stadion legde ik verslag van mijn eigen Pro Vercelli-avonturen. Vaak in het zonnetje, met een espresso of vino erbij. En met de bedoeling er ooit een verhaal over te schrijven.

Dat resulteerde in eerste aanleg in dit blog. Een oprechte uiting van mijn passie voor de club en een wekelijkse vingeroefening in het schrijven. Een mooie manier om het verhaal van Pro te vertellen in het Nederlands. Ik had niet eerder geblogd en was verrast dat de artikelen over de hele wereld werden gelezen. De reacties waren enthousiast en dat was een stimulans om door te gaan.

Gestaag werkte ik dan ook door aan het verhaal. Uiteindelijk kwam ik in contact met Ruud Doevendans en hij maakte publicatie mogelijk in het voetbalhistorische tijdschrift in boekvorm Half Drie. Een prachtig podium voor een Pro Vercelli-verhaal in het Nederlands. Op 28 februari jongstleden verscheen Half Drie, nummer 12. Met daarin het verhaal over Pro Vercelli.

Hoofdredacteur Doevendans: "En tot slot vragen wij uw speciale aandacht voor het verhaal in de vorm van een liefdesverklaring over de vroegere Italiaanse topclub Pro Vercelli, honderd jaar geleden de belangrijkste club in dit voetbalgekke land. Schrijver Gideon van der Staaij zocht een blad dat het wilde publiceren. Zijn wij even blij dat geen ander medium ons vóór was."

Half Drie, nummer 12, nu te verkrijgen via: http://www.halfdrie.nl/half-3-nummer-12/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten