dinsdag 17 januari 2012

Martini Bianco! Foggia vs. Pro Vercelli 1-1

Marco Martini heet de verrassende 32-jarige versterking die Pro Vercelli afgelopen week aan de selectie toevoegde. De ervaren aanvaller is afkomstig van Alessandria en speelt sinds 1997 betaald voetbal toen hij zijn debuut in de Serie B maakte namens Padova. Sindsdien heeft Martini in zijn carrière 14 doelpunten gemaakt in de Serie B (namens Padova, Pescara en Frosinone) en 48 in de Serie C1 en C2. De provinciale krant La Sesia interviewde de nieuwkomer meteen. Uit dat interview is de volgende monoloog geabstraheerd:

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Sinds vorige week had ik er geen flauw benul van dat ik naar Pro Vercelli zou gaan. Het is een onverwachte wending, want Rimini wilde me graag hebben en ik kon me wel in die overstap vinden totdat het allemaal te lang begon te duren. Toen ik vervolgens een aanbod van Pro Vercelli kreeg, hoefde ik daar niet lang over na te denken. In Vercelli bevalt het me meteen goed. Er wordt serieus gewerkt, de mensen zijn competent en het is er rustig. Een aantal van de spelers kende ik al enigszins omdat ik ze ooit eerder al eens als tegenstander op het veld trof. Ik hoop regelmatig aan spelen toe te komen en een bijdrage te leveren aan de doelstellingen. In ieder geval zal ik 100% geven. Ik ben een rechtsbenige aanvaller die zich schikt naar de wensen van de trainer. Keiharde afstandsschoten zijn niet mijn specialiteit, wel ben ik kopsterk ondanks mijn geringe lengte. Het belangrijkste is echter dat de bal in het doel terecht komt en hoe maakt mij niet zoveel uit, desnoods scoor ik met mijn buik. De Pro Vercelli-fans beloof ik veel betrokkenheid. Om te spelen voor Vercelli, een ploeg die derde staat in de Prima Divisione, is een prachtige kans voor mij. Ik zal maximaal mijn best doen. 

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Martini begon de wedstrijd tegen Foggia van afgelopen zondag op de bank. Na nog geen kwartier spelen kwamen De Witte Leeuwen die wedstrijd al op voorsprong. Een prima voorzet van Bencivenga vanaf de rechterkant werd zonder pardon met een geplaatst diagonaal schot door Malatesta binnen gewerkt. De Bommenwerper deed dus weer eens waarvoor hij is ingehuurd: scoren! Ruim vijf minuten later liet Pro Vercelli de reuzekans op 0-2 liggen toen Iemmello oog in oog met de keeper – wellicht in de veronderstelling dat hij buitenspel stond – te ver naar rechts uitweek en hoog over schoot. De gelijkmaker van Foggia kon na zo’n grote kans missen niet uitblijven; dat is nu eenmaal een ijzeren wet in het voetbal. Vlak voor rust was het dus raak en viel de gelijkmaker uit een hoekschop. 

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Al vrij snel na rust moest Iemmello boeten voor zijn misser. Hij werd gewisseld en vervangen door De Siciliaan: Matteo di Piazza maakte zijn rentree na te zijn hersteld van langdurig blessureleed. Het verschil kon hij echter niet echt maken. In een poging de wedstrijd nog eens open te breken, gunde trainer Braghin ten slotte Martini vijf minuten voor tijd zijn debuut in het magische witte shirt. Martini verving Malatesta. Met zijn goal in de eerste helft en in de tweede helft twee goede ballen op Espinal, die helaas lucht tekort kwam om de geboden kansen af te maken, had The Bicycle Man zijn werk goed gedaan. 

Bijna volgde daarop het wonder: Nieuweling Martini versloeg Foggia-doelman Ginestra in de lucht en scoorde, maar zijn goal werd geannuleerd wegens een aanvallende fout of iets dergelijks. En zo eindigde de wedstrijd in 1-1. 

Pro Vercelli nam een waardevol punt mee uit Foggia, hoewel Braghin dat anders zag: “We hebben twee punten verloren. We zijn bestolen,” refereerde hij aan de volgens hem onterecht afgekeurde treffer van Martini, “maar het is ook waar dat we het zelf hebben laten liggen met de misser van Iemmello. Als die bal had gezeten, hadden we nu over een totaal andere wedstrijd gesproken. We hebben ons best gedaan om de overwinning binnen te slepen, maar het mocht niet zo zijn.” Martini maakte overigens een goede eerste indruk op de trainer: ”Hij gaat ons nog goed van pas komen. Hij kan de ruimtes goed bespelen en past goed in ons spel.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten