maandag 26 november 2012

Zien wat de toekomst brengt

La Stampa berichtte op haar website kort en krachtig over de uitwedstrijd van afgelopen zaterdag tegen Varese. 'Pro stond er na een minuut met tien man voor en slaagde er niet in Varese te weerstaan en mocht met een 2-0 verliespartij terug naar huis. Na de goal van Nadarevic in de eerste helft, tekende Ebagua in de tweede helft voor de tweede treffer en de knock-out. Aan het begin van de tweede helft ontstond nog een onduidelijk situatie: Iemmello werd gevloerd in het strafschopgebied maar de scheidsrechter liet doorspelen. Voor Pro is dit de vierde opeenvolgende nederlaag. Het is zwaar crisis.'

Voorzitter Secondo zei het volgende op de persconferentie na de wedstrijd: "Ik weet niet wat ik moet zeggen over het wegsturen van Cosenza na één minuut spelen. Misschien had de scheidsrechter ook Valentini moeten wegsturen. We speelden de gehele wedstrijd met tien tegen elf en toen er voor ons een veel duidelijker situatie ontstond waarin een strafschop gegeven had kunnen worden, na een overtreding van Fiamozzi op Iemmello, keek de scheidsrechter de andere kant op. Als het er zo aan toegaat dan is dat echt balen. Mijn jongens heb ik een compliment gegeven voor het zwoegen en omdat ze hun huid duur verkochten."

"Het was niet makkelijk om te winnen en we maakten het onszelf moeilijk door een penalty te missen waarna we wat in de war raakten. Ondanks dat hebben we gespeeld zoals we ons de afgelopen week hadden voorbereid en zijn we in staat gebleken drie punten te winnen. Pro Vercelli verkocht de huid duur, maar wij speelden een goede wedstrijd van de eerste minuut tot aan het einde", was het commentaar van Varese-trainer Fabrizio Castori.

Tuttoprovercelli.com gaf na afloop van de wedstrijd de hoogste cijfers aan Iemmello (6,5) en Di Piazza (7). Aangezien Tiribocchi en Zigoni ontbraken, was dat een opvallend gegeven. (Tiribocchi en Zigoni hebben voldoende kansen gehad om het te laten zien, maar nog niet veel gepresteerd.) Over Iemmello werd gezegd dat hij de bal in ieder geval probeerde vast te houden en ploeggenoten probeerde te bedienen. Invaller Di Piazza bleek de enige aanvaller die de verdediging van de tegenstander serieus zorgen baarde. Hij bracht meer snelheid in het spel en voorzag Iemmello van een zo goed als zekere goal, maar de Fiorentina-huurling faalde helaas jammerlijk.

Al met al leek het direct na de wedstrijd nog wel mee te vallen met de crisis waar La Stampa over sprak, maar op maandag terug in Vercelli kopte de website eusebiano.it het volgende. 'De coach: Ik voel me niet onder druk staan, maar ik ken het risico van dit vak. De algemeen directeur: "We vormen geen team, de spelers moeten hun eigen belangen en angst opzij zetten en voor het shirt spelen.' Vanuit de perszaal van Pro Vercelli werd verslag gedaan van de persconferentie die coach Camolese en algemeen directeur Romairone gaven. Camolese: "De enige manier om uit dit zwarte gat te geraken is werken en elke spelsituatie verbeteren als ook op psychologisch vlak. Je kan alles zeggen van de wedstrijd in Varese maar de strijdlust was goed. Het spijt me zeer voor Casoli, die ik al na vier minuten moest wisselen, hij krijgt zeker nog kansen om zich te laten zien. Ondertussen moet ik al met verschillende afwezigen rekening houden: Cosenza vanwege een schorsing, Caridi en Tiribocchi zijn geblesseerd en de fitheid van Espinal moet worden bezien, hij had spierproblemen in de laatste tien minuten van de wedstrijd. Of ik het gevoel heb onder druk te staan? Ik voel het vertrouwen van de club en werk naar de wedstrijd tegen Vicenza toe, dat is het enige waar ik aan denk. Alle trainers kennen het risico van het vak als de dingen niet goed gaan."

De laatste twee zinnen kwamen haast bij mij over als cliché, deden een belletje rinkelen. Liet Braghin zich dit seizoen op een cruciaal moment niet in gelijkstrekkende bewoordingen uit?

Romairone: "We zijn geen team. Punt uit. Spelers moeten hun eigen belangen en angsten opzij zetten en nu voor eens en altijd voor het shirt spelen. Er is geen crisis en het is nog niet 10 juni: er is alleen het heden dat telt en in de toekomst zullen we moeten veranderen. Een voorbeeld? Andrea Rosso heeft gezegd: tegen Varese speelden we gefocust en met karakter, waarmee hij aangaf dat we het eerste deel van het seizoen verstoppertje hebben gespeeld, vol angst voor deze competitie. Er zijn zeven of acht teams waar wij gezien onze beperkingen voor onder doen. In Varese kan je met tien man verliezen, maar thuis tegen Crotone absoluut niet. Tegen Vicenza? De drie punten zijn nodig." Ten slotte ging Romairone nog in op de vergelijking tussen Camolese en Braghin, de voormalige succestrainer wiens naam nog steeds rondzingt in Vercelli. "We hebben niet afscheid genomen van Braghin om zomaar een punt te maken, maar omdat we een coach nodig hadden die om kon gaan met het tempo van de Serie B."

Dat Camolese beter dan Braghin om kan gaan met de Serie B moet nog blijken. De trainerswissel heeft in ieder geval geen schokeffect teweeg gebracht. Tijdens mijn recente bezoek aan Vercelli had ik de kans diverse journalisten te spreken. Zo vernam ik onder meer dat de relatie tussen Braghin en de pers nog altijd zeer goed is, oftewel de relatie met Camolese kan daar nog niet aan tippen. Zijn aanpak met besloten trainingen en minder open communicatie werpt nog geen vruchten af en dan komt zo'n aanpak de beeldvorming absoluut niet ten goede. Tegen Crotone blonk de trainer naar mijn bescheiden mening niet uit in zijn tactische spitsvondigheden. Tegelijkertijd proefde ik bij diverse fans die ik sprak vertrouwen in de coach. Het C.V. van de trainer wordt dermate overtuigend gevonden dat hij zonder meer het voordeel van de twijfel verdient, hoewel dat The West Side er niet van weerhield tijdens de wedstrijd tegen Crotone nadrukkelijk om de terugkeer van Braghin te scanderen. Het moge bekend zijn dat ik het ontslag van Braghin nooit goed heb kunnen begrijpen, maar ik heb absoluut geen professioneel voetbalverstand. Uit de woorden van Romairone - een professional die ik qua voetbalverstand hoog heb zitten - maak ik in ieder geval op dat het de hoogste tijd voor Camolese en zijn mannen is om punten te gaan pakken, te beginnen komend weekend tegen Vicenza. We zullen zien wat de toekomst brengt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten