woensdag 29 september 2010

Een paar vragen aan centrale verdediger Claudio Labriola

De Lega Pro ligt een weekje stil en dus was er de gelegenheid voor uw Pro Vercelli-blogger om een paar vragen te stellen aan centrale verdediger Claudio Labriola die samen met Alessandro Ranelucci de vrijwel onneembare veste van het “nieuwe” F.C. Pro Vercelli vormt. Labriola kwam voor de recente fusie vijf seizoenen uit voor het “oude” U.S. Pro Vercelli.

Wat zijn de grote verschillen tussen het “nieuwe” Pro Vercelli in vergelijking met de vijf seizoenen die u uitkwam voor het “oude” Pro Vercelli? “Opvallende verschillen zijn vooral organisatorisch van aard. Onder president Massimo Secondo is sprake van een organisch geheel waarbinnen iedereen zijn rol kent en handelt op basis van een professionele instelling. De leiding geeft leiding, het secretariaat vervult de ondersteunende taken en de spelers voetballen. Iedereen weet hoe te handelen met maximaal resultaat en dat telt op tot een perfect lopende vereniging. In het nabije verleden lag de nadruk binnen de club vooral op belangrijke spelers zoals Massimo Carrera en Maurizio Ganz. Dat waren grote spelers met veel ervaring maar aan het eind van hun carrière en daardoor minder gemotiveerd. Nu is er sprake van een selectie vol inzet en honger naar successen.”

(SU CORTESE CONCESSIONE
DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Hoe loopt de samenwerking met de trainer, Maurizio Braghin? “Voorheen heb ik vaak tegen teams gespeeld die onder leiding van Braghin stonden. Ik herinner mij een interview na een wedstrijd van Pro Vercelli tegen Rodengo Saiano waarin Braghin – toen trainer van Rodengo Saiano – mij veelvuldig complimenteerde. Drie jaar geleden probeerde hij me al eens zonder succes naar zijn club te halen. Dit seizoen was ik eindelijk wel beschikbaar en Braghin wilde me gelukkig nog steeds graag hebben in zijn team. Nu ben ik vooral blij dat we samenwerken, omdat ik merk dat hij me helpen kan om mezelf verder te ontwikkelen.”

Wie is uw favoriete Pro Vercelli-speler uit het legendarische tijdperk dat liep van 1908 tot 1922 en waarom? “Het is moeilijk kiezen tussen Virginio Rosetta, Silvio Piola, die maar liefst 364 keer scoorde, en Pietro Ferraris. Alle drie werden ze wereldkampioen. Ik heb ondertussen veel gelezen over de historie van Pro Vercelli, maar in mijn gedachten is vooral een uitspraak van een verdediger uit de recente geschiedenis blijven hangen die ik hoorde tijdens het zien van een film over Pro Vercelli. De speler van de Withemden die werd geïnterviewd was Jussic. Hij zei: “Elke speler moet zijn hoogste doelen willen verwezenlijken in het team waarin hij speelt.” In het verleden is er ook voor mij wel eens de mogelijkheid geweest om een stap hogerop te zetten, maar ik heb altijd de voorkeur gehad om bij Pro Vercelli te blijven omdat het vanuit historisch perspectief een grote en belangrijke club is. Met deze club wil ik mijn doelen verwezenlijken. Overigens staat vast dat de mythische zevenvoudig kampioen Pro Vercelli voor altijd ook verbonden zal zijn met de legendarische Silvio Piola.”

(Afsluitende vraag gesteld door de interviewer:) Voor dit interview is zelfs contact gezocht door fans uit verre landen, zoals Gideon Dionysius uit Nederland. Wat doet het met u om te weten dat ze u ook in het buitenland volgen? “Dat doet mij emotioneel veel. Toevallig werd ik vandaag ook benaderd door een Vercelli-fan uit New York die de marathon van New York gaat lopen en tijdens de race een sjaal wil dragen met mijn handtekening erop. Ik zou Pro Vercelli graag een grote victorie schenken zodat mijn naam ook kan worden opgenomen in de roemruchte voetbalgeschiedenis van Pro Vercelli. Laten we hopen dat de supporters mij dit seizoen de vleugels geven om dromen waar te maken.”

(Het gehele supportersinterview met Labriola is te lezen (in het Italiaans) op www.fcprovercelli.it. Uw blogger dankt fcprovercelli.it voor het stellen van de ingezonden vragen.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten