donderdag 9 augustus 2012

Onze Football Manager & Sini

Kent u het computerspel Football Manager? Het is ook wel bekend onder de naam Championship Manager, ooit ontwikkeld door de gebroeders Paul en Oliver Collyer. Sinds 1994, twee jaar na de introductie, heb ik het veel te veel uren gespeeld (de laatste jaren sinds ik vader ben overigens een stuk minder tot niet). Ik kende het spel in zijn rudimentaire vorm en ontwikkelde er door de jaren in mee. Oefening baart kunst en door regelmatig te spelen groeide ik uit tot een succesvolle football manager. Zo won ik het wereldkampioenschap met Brazilië, Nederland, Uruguay en Italië. En Europacups met Roma, Chelsea, Barcelona, Juventus, Ajax, Heerenveen en Pro Vercelli.

Ieder jaar verscheen een nieuwe versie van het spel en vele malen klom ik met Pro Vercelli in rap tempo omhoog vanuit de Serie C2 naar de Serie A. Ik herinner mij een spel waarin ik Mario Balotelli op jonge leeftijd kon vastleggen en scudetto na scudetto won en meerdere malen de Champions League. Het was vooral de kunst om met beperkte middelen de grote talenten in het spel te vinden en vroegtijdig vast te leggen, want de jeugd heeft de toekomst en talenten ontwikkelen is van oudsher onderdeel van de voetbalfilosofie van De Witte Leeuwen. Bij de successen met Pro Vercelli kon ik eindeloos wegdromen. 

(SU CORTESE CONCESSIONE
DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Eerder heb ik al eens geschreven dat mijn gevoel mij zegt dat Giancarlo Romairone (foto links) deze kunst ook verstaat. Als gepassioneerd Pro Vercelli-fan die geniet van de successen zie ik alles nu natuurlijk door een roze bril. Dat weet ik. Maar ik heb hem eens mogen ontmoeten en trof een vriendelijke sportieve man. Zijn positieve energie, ontspannenheid en looks vielen mij op. Hij komt geïnteresseerd, geduldig, vakkundig en slagvaardig over. Hij kan terugblikken op een lange carrière als profvoetballer in de lagere divisies (in het seizoen 1989/1990 speelde de toenmalige aanvaller 31 wedstrijden voor De Withemden en scoorde 11 maal). Onder zijn leiding heeft Pro Vercelli gekozen voor een zorgvuldig technisch beleid gericht op de ontwikkeling van grote Italiaanse talenten aan de hand van een aantal ervaren spelers. Zo wordt een complementaire ploeg gesmeed waarin talent de kans krijgt. Romairone haalde vorig seizoen onder andere Bencivenga, Cancellotti, Germano, Carraro en Iemmello naar Vercelli. Het vertrouwen in hun talent en in ervaren spelers zoals Malatesta en Espinal betaalde zich uit in sportief succes in de vorm van twee maal plaatsing voor de play-offs en de promotie naar de Serie B van afgelopen seizoen. De recente transfer van de 19-jarige Masi naar Juventus, na amper een volledig seizoen spelen bij Pro Vercelli, toonde aan dat het beleid ook voetbal-economisch deugt.

Er is een stabiele voetbalclub ontstaan, waar dromen mogelijkheden zijn. Dit seizoen zet de club het gevoerde technische beleid dan ook onverminderd voort. Romairone haalde Zigoni, Casoli, Innocenti en De Silvestro (de laatste twee werden deze week opgeroepen voor respectievelijk Argentinië en Italië Onder-20) en verlengde de huurcontracten van Carraro, Iemmelo en Di Piazza. Voor de gewenste ervaring en balans werden Cosenza, Scaglia, Scavone en Caridi aangetrokken. En vandaag verraste Romairone mij weer positief met de komst van Simone Sini (foto onder) van AS Roma. Pro Vercelli kondigde de transfer als volgt aan op de clubwebsite:

F.C. Pro Vercelli 1892 meldt dat vandaag de transfer is afgerond van A.S. Roma-verdediger SIMONE SINI, die al voor de nationale elftallen Onder-15, 16, 17, 18, 19, 20 en 21 uitkwam. De in ’92 geboren speler wordt door de witte voetbalclub geleend met recht op overname voor F.C. Pro Vercelli 1892. Geboren in Sesto San Giovanni (Mi), op 9 april 1992, zette hij zijn eerste stappen bij Tor di Quinto, waar hij werd gescout en overgenomen door Roma. De club uit de hoofdstad zorgde voor een geleidelijke ontwikkeling: op 18-jarige leeftijd maakte hij zijn debuut in de Serie A namens Lecce, terwijl hij afgelopen seizoen in de Serie B uitkwam en de kleuren van Bari en Livorno verdedigde. Simone Sini’s loopbaan wordt sinds jonge leeftijd gekenmerkt door de vele oproepen voor het Italiaanse nationale team. In het blauwe shirt kwam hij in alle leeftijdscategorieën uit, en speelde hij voor de selecties Onder-15, 16, 17, 18, 19, 20 en 21.

Op tuttoprovercelli.com gaf Sini het volgende commentaar op zijn transfer: “Na twee weken voorbereiding kreeg ik wat problemen met Livorno. Toen Pro Vercelli belangstelling toonde, wilde ik aan niets anders meer denken. De deal kon eenvoudig met de directeur worden rondgemaakt en nu ben ik hier, helemaal klaar om aan dit nieuwe avontuur te beginnen. Van origine ben ik Milanees, maar ik voel mij Romein aangezien ik 13 jaar in de hoofdstad heb geleefd. In het geelrode shirt herinner ik mij de winst van het jeugdkampioenschap, en meer recentelijk vind ik het mooi om terug te denken aan mijn debuut voor Lecce. Hoewel we met 4-0 verloren tegen AC Milan. Het is heel bevredigend om uit te komen voor de nationale teams, van Onder-15 tot Onder-21, ik droeg alle shirts. Afgelopen seizoen heb ik ervaring opgedaan in de Serie B met Bari en Livorno. Ik weet al een beetje hoe de competitie is, maar kom naar Vercelli in alle nederigheid en sta volledig beschikbaar. Als centrale verdediger is Nesta mijn idool. Van de nieuwe groep ken ik Carraro en Iemmello, die ik als tegenstanders ben tegengekomen. Ik kan niet wachten om aan deze nieuwe uitdaging te beginnen.”

Vaak ben ik blij verrast over de spelers die Romairone naar Pro Vercelli haalt, en soms ben ik simpelweg verguld met een speler die ik uit het spel herken. Zo ook met de komst van Sini, die in Football Manager voorkomt als talentvolle linkspoot, die achterin op verschillende plekken inzetbaar is. Iemmello, Carraro, Zigoni en De Silvestro zijn in het spel allemaal grote talenten en samen kunnen zij hun fictieve faam op het veld van het Silvio Piola Stadion waar gaan maken. 

Achter alle aankopen zit een idee of een gedachte om de ploeg sterker en completer te maken en de talenten onderscheiden zich positief in de voorbereiding, hoewel die ondertussen enigszins moeizaam verloopt qua resultaten. Pro Vercelli speelde gisteren in een oefenwedstrijd 2-2 gelijk tegen het Zwitserse Bellinzona, na een paar dagen eerder 0-0 gelijkgespeeld te hebben tegen Borgosesia uit de Serie D. Aanvoerder Calvi gaf na het teleurstellende gelijkspel tegen Borgosesia al aan dat Pro Vercelli uit een ander vaatje moest gaan tappen en tegen Bellinzona, na vier speelrondes tweede in de Zwitserse Challenge League (tweede niveau), ging het gelukkig na een valse start alweer een stuk beter.

Pro Vercelli begon de wedstrijd met een andere tactiek dan gebruikelijk: met twee spelers, Carraro en Fabiano, achter een diepe spits, Di Piazza. De wedstrijd werd in de 13e minuut opengebroken toen Battaglia een crosspass van Guntensperger achter zijn eigen doelman werkte. Vervolgens slaagde Pro Vercelli erin gelijk te maken via Carraro die met een uiterste inspanning een voorzet van Fabiano raakschoot. Eerder in de wedstrijd blonk Carraro ook al uit met een adembenemende vrije trap met zijn rechter op de rand van de zestien. Na rust kwam Bellinzona in de 12e minuut weer op voorsprong, maar twee minuten later maakte Di Piazza met een volley alweer gelijk op precies aangeven van De Silvestro. Pro Vercelli kreeg niet veel later ook nog de kans om de winnende binnen te schieten na een prachtige combinatie tussen De Silvestro en Carraro, die onderuit werd gehaald in het strafschopgebied, maar de door Di Piazza genomen strafschop werd gestopt. 

Braghin beschikt over een brede en talentvolle selectie waar hij heel veel kanten mee op kan. En het zou niemand verbazen als binnenkort de puntjes op de i worden gezet met een laatste versterking. Vandaag werd bijvoorbeeld Riccardo Maniero (24 jaar en vorig seizoen uitkomend voor Serie B-winnaar Pescara) genoemd als versterking voor de spits. Op het veld mag de ploeg het hoe dan ook vanaf komende week laten zien als het er echt om gaat en kunnen dromen werkelijkheid worden.  

We durven te dromen, maar uiteraard bestaat de (kleine) kans dat Pro Vercelli het komend seizoen als verrassende promovendus niet gaat redden. Daar gaan we niet van uit, maar mocht het onverhoopt gebeuren dan heeft Pro Vercelli er binnen de mogelijkheden alles aan gedaan en treuren we niet zolang de spelers de mouwen hebben opgestroopt en tot het uiterste zijn gegaan.

Ondertussen prijs ik mij gelukkig met Giancarlo Romairone: onze football manager.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten