woensdag 17 oktober 2012

De koning is dood, leve de koning?

In de gerenoveerde persruimte in het Silvio Piola Stadion sprak de nieuwe trainer van Pro Vercelli, Giancarlo Camolese, zijn eerste woorden in dienst van de club op een speciaal voor hem belegde persconferentie. Volgens eusebiano.it presenteerde de nieuwe trainer zich als een man die weet wat hij wil, niet voor niets is hij professor aan de Universiteit van Turijn, vriendelijk en vol zelfvertrouwen, resultaat van jaren ervaring als televisiecommentator bij Mediaset. Hierbij de persconferentie omgezet in een monoloog:

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
"De voorzitter en de algemeen directeur raakten de juiste snaar bij mij waardoor ik een grote drang kreeg om hier als trainer van start te gaan. Hiervoor had ik die behoefte minder en heb ik andere ervaringen opgedaan en tijd besteed aan mijn familie, maar toen ik Guidolin laatst op Anfield de overwinning van zijn Udinese op Liverpool zag vieren realiseerde ik mij dat mijn plek op het veld is. Ik ben blij om bij een serieuze en ambitieuze club aan de slag te gaan, qua passie en historie zeer vergelijkbaar met Torino. Ik zal niet overboord gooien wat hier tot dusverre bereikt is, maar hoop wel iets toe te kunnen voegen. De Serie B is zwaarder geworden dan een aantal jaar geleden en er worden meer wedstrijden gespeeld. Vechtlust en een competitieve geest zullen het verschil maken. Dat lukt alleen als de spelers hun kwaliteiten tonen en het maximale geven. We zijn er even met het team tussenuit geweest omdat ik in een frisse omgeving met de ploeg kennis wilde maken, met de spelers wilde praten en hen mijn voetbalfilosofie uitleggen. Ik wil een team dat het veld verlaat in bezwete shirts. Systemen? Eerst moet je de tegenstander moe maken. Iedere voetbalfan in Italië heeft recht op een team dat keihard werkt. Ik wil dat de spelers met heel hun hart spelen en zal proberen mijn passie op deze jongens over te brengen. Mijn systeem pas ik aan de spelers aan die ik het meest geschikt acht om te spelen. Tegenwoordig moet je met spelsystemen variëren. In het verleden heb ik 3-4-3, 3-5-2, 4-2-3-1 en ook anders gespeeld. We zullen zien. Mijn dank gaat uit naar Braghin. Hij heeft goed werk verricht waar ik op voort kan bouwen. Psychologisch gezien is het altijd spannend na een trainerswissel: er is hier en daar wat ongemak en iedereen wil zich laten zien. Na deze eerste drie dagen heb ik de spelers gefeliciteerd met hun inspanningen, maar ze ook gezegd op te passen: over drie maanden wil ik dat ze nog steeds de mouwen opstropen en zich van hun beste kant laten zien. Ik heb alle goals die de ploeg tegen heeft gekregen bestudeerd, omdat we ons op dat vlak moeten verbeteren. De doelpunten voor heb ik ook goed bekeken, want we moeten er nog veel meer maken, met name voor de fans. We zullen proberen de fans goed voetbal en goals te schenken. Het publiek speelt een cruciale rol. Om hier te mogen spelen is het maximale dat een trainer en een team zich wensen kunnen. Hier in dit stadion zullen we in staat zijn om de warmte van onze fans te voelen, veel meer dan andere teams. Het is net alsof je in een Engels stadion speelt, het publiek zit bovenop de spelers. Dat is een toegevoegde waarde en na verloop van tijd zal dat intimiderend moeten werken. Tegenstanders moeten hier met angst in de benen naartoe komen. Ik heb het gevoel dat we over technisch goede spelers beschikken. Het managen van een groep met 29 spelers schrikt me niet af, daar heb ik in het verleden genoeg ervaring mee opgedaan. Het belangrijkste is dat iedereen op de training gelijk wordt behandeld, op zo’n manier dat iedereen beschikbaar is, niemand uitgezonderd. ’s Morgens zullen we werken aan de tactiek en 's middags gaan we op het veld aan de slag tot ik het licht uitdoe. We zullen niet langer vriendschappelijk tegen het jeugdelftal spelen, en veel achter gesloten deuren trainen zodat we onze tegenstanders niet wijzer maken dan nodig. De spelers staan voor mij op de eerste plaats, de rest komt daarna. Tiribocchi? Ik heb hem ontmoet en het is een goede vent, ik ben er zeker van dat hij veel wil geven in dit shirt. Eén ding staat vast, ik heb nog nooit meegemaakt dat de competitie al in oktober werd beslist. En ook niet in december. En ook in januari promoveer of degradeer je niet. In de lente wordt alles beslist als het pas echt lastig wordt. Dus laten we voorzichtig zijn met doemdenken. Dit team kan zoveel meer dan het heeft laten zien.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten