zondag 14 oktober 2012

Een stapje vooruit: Virtus Lanciano vs. Pro Vercelli 1-1

Pro Vercelli sloot een bewogen week af met een verdienstelijk gelijkspel (1-1) in de uitwedstrijd tegen Virtus Lanciano. Het was het eerste punt voor De Withemden in een uitwedstrijd dit seizoen, waardoor de ploeg bovendien weer een stapje vooruit zette op de ranglijst van de Serie B. Een crisis in de dop lijkt voorlopig bezworen, hoewel eerder deze week volgens algemeen directeur Romairone van een echte crisis geen sprake was: “U (de pers, GD) heeft vooral een mysterie gemaakt van de situatie. Er is geen sprake geweest van een evaluatie van of een ultimatum aan de technische staf, hoewel er uiteraard niet altijd verloren kan worden.” Ook spits Tiribocchi, na de verloren wedstrijd tegen Juve Stabia de zondebok van de Pro Vercelli-aanhang (die zich overigens met zeer dubieuze spreekkoren ook niet van zijn beste kant had laten zien), pleitte in aanloop naar de wedstrijd tegen Virtus Lanciano voor rust in de tent: “Kritiek mag er zijn. Ik ben de eerste die niet blij is. Ik ben hier niet gekomen om door de Pro Vercelli-fans beledigd te worden. Ik ben hier om mijn best te doen en wil bewijzen dat ik van toegevoegde waarde kan zijn. Anders was ik wel in Bergamo gebleven om mijn nog één jaar doorlopende contract uit te dienen.”

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Spijtig genoeg wist Tiribocchi ook in de wedstrijd tegen Virtus Lanciano totaal niet te overtuigen. Volgens tuttoprovercelli.com was hij veruit de slechtste Pro Vercelli-speler op het veld, daar waar de rest van de ploeg zich juist wist te herpakken na het falen van de afgelopen weken. Eerder deze week zei Tiribocchi op een persconferentie over zijn prestaties: “Tot dusverre ben ik helemaal niet blij met mijn optredens, maar ik blijf kalm want ik doe mijn werk goed en vroeg of laat zal ik weer brengen wat ik de jaren hiervoor bracht.” Duidelijk is dat het eerder laat dan vroeg wordt voor de routinier zijn toegevoegde waarde toont. Zo langzamerhand is het vijf voor twaalf voor de spits van wie juist verwacht werd dat hij de ploeg bij de hand zou nemen. Het was veelzeggend dat Il Tir in de rust al werd gewisseld. Voor hem in de plaats kwam die andere routinier in de aanval, Caridi, die overigens ook niet het verschil wist te maken. In plaats van de aanvallende vedetten trokken Scaglia, (wederom) Appelt Pires en Masi de kar op het veld. Masi toonde na afloop zijn realisme: “Op een paar momenten namen we nog teveel risico, dus laten we dit punt nemen in de wetenschap dat we nog veel moeten verbeteren. We kunnen niet wachten tot we weer in het Piola Stadion spelen en de warmte van onze fans voelen. Ik ben blij met de goal en het punt waarmee we weer een stapje omhoog zetten, maar we hadden meer kunnen halen uit enkele counters.”

(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
De grote held van de dag tegen Virtus Lanciano was overigens de uitblinkende keeper Valentini, de man die Pro Vercelli de afgelopen seizoenen wel vaker door een grote dip heen hielp. Dit keer stopte hij een strafschop in de 31e minuut van de wedstrijd, nog geen half uur nadat Masi De Witte Leeuwen op voorsprong had gezet met een rake kopbal uit een hoekschop, onhoudbaar voor Lanciano-keeper Leali. Ook daarvoor en daarna hield de doelman zijn ploeg op de been met fantastische reddingen, bijvoorbeeld tot twee keer toe op gevaarlijke inzetten van Lanciano-aanvaller Falcinelli. Helaas liet de Pro Vercelli-defensie de doelman in de steek bij de gelijkmaker. Op de kopbal van Vastola dertien minuten na rust had Valentini helaas geen antwoord. De laatste twintig minuten van de wedstrijd gingen beide ploegen nog voor de winst met kansen over en weer, iets meer voor Lanciano. Meer doelpunten bleven echter uit en dus was de eindstand 1-1.

Het laatste woord is ten slotte aan de trainer. Onze trainer, die afgelopen week de nodige kritiek over zich heen kreeg van de fans, de media en zelfs van de prominente zaakwaarnemer Raiola, die de serie verliespartijen aangreep om zijn ongenoegen te uiten over het feit dat zijn pupil Innocenti niet op een basisplaats kan rekenen. De berichtgeving over crisisberaad en een gesprek dat het Pro Vercelli-bestuur zou hebben gehad met voormalig Empoli-coach Aglietti maakten de perspectieven er voor Braghin niet rooskleuriger op. Tegelijkertijd kondigde de onverstoorbare Braghin direct na het treffen tegen Juve Stabia al aan zijn eigen weg te blijven volgen. Zijn commentaar na het punt tegen Virtus: “We hebben het 4-3-1-2-systeem weer afgestoft met een goed optreden als gevolg. Jammer dat het de tweede helft misliep. We speelden beter zonder bal, hadden veel jongelui in het veld en Caridi was gepasseerd vanwege tactische redenen. Ik zag nauwelijks angst, hoogstens een klein beetje. We moeten nog veel werk verzetten, maar dat kan gelukkig vanaf nu in het Piola Stadion.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten