maandag 16 juli 2012

Het seizoen 2012/2013: Eerste training, nieuwe aanwinsten en klaar voor de uitdaging


(SU CORTESE CONCESSIONE DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Op maandagmiddag 16 juli vond de eerste training in voorbereiding op het nieuwe seizoen plaats op het trainingscentrum Bozino. Meer dan 150 toeschouwers zagen hoe de spelers onder aanvoering van De Generaal Mauro Calvi opwarmden voor het nieuwe avontuur in de Serie B. Naast de bekende spelers kon ook kennisgemaakt worden met de nieuwkomers Caridi, Zigoni, Innocenti en Casoli. De eerste twee spelers zijn op dit blog reeds uitvoering aan u voorgesteld, de laatste twee namen klinken wellicht nieuw in de oren.

Alessio Innocenti werd maandag officieel gepresenteerd als aanwinst voor het middenveld. De 19-jarige controlerende middenvelder wordt een seizoen gehuurd van AC Milan, waar hij als veelbelovend talent in het jeugdelftal speelde. Alessio werd geboren in Buenos Aires in een uit Italië afkomstige familie en groeide op in La Boca, thuisbasis van Boca Juniors en de wijk waar Diego Maradona als god wordt vereerd. Toen hij zeven jaar was, vertrok het gezin Innocenti naar Italië. In Acqui Terme begon de kleine Alessio zijn loopbaan als voetballer. Zijn eerste stappen zette hij bij Acqui Calcio op het veld, maar al snel kreeg Torino het talent in het vizier en stapte hij over naar het jeugdteam van die club. In 2002 werd Innocenti overgenomen door AC Milan en dat was uiteraard een keerpunt in zijn voetballeven. De club vormde en kneedde hem van verdediger tot middenvelder, en in 2006 won hij de prijs voor beste speler op het Niccolo Galli Memorial Toernooi. In 2008 debuteerde hij op 15-jarige leeftijd voor het nationale jeugdteam Onder-17 van Argentinië in een toernooi met Uruguay en Chili, en blonk hij uit tussen aankomende sterren zoals Erik Lamela, Mauro Icardi, Sergio Araujo en Ezequiel Cirigliano. Bij AC Milan groeide Innocenti ondertussen uit tot steunpilaar in het jeugdteam en viel hij op door zijn constante prestaties. Reden genoeg voor Milan-trainer Allegri om Innocenti zo nu en dan mee te laten trainer met het eerste elftal en op te roepen voor de Champions League-wedstrijd tegen Viktoria Plzen. In Milaan wordt Innocenti vergeleken met spelers zoals Gennaro Gattuso en Antonio Nocerino: een moderne compacte middenvelder, die grommend de ruimtes bespeelt, aanvallende inbreng heeft en snel kan manoeuvreren. Kortom, een speler waar trainers dol op zijn.

Aanvallende middenvelder Giacomo Casoli (23) werd eind vorige week overgenomen van Spezia en stond eerder onder contract bij Fiorentina dat hem onder andere uitleende aan Gubbio, de club waar zijn carrière als professional in 2004 begon. Verder verwacht de club deze week nog rond te komen met middenvelder Manuel Scavone, afkomstig van Bari en de laatste twee seizoenen namens die club en Novara actief in de Serie B. Voorts meldde de club op haar website dat het contract met centrale verdediger Marco Modolo met een jaar is verlengd. Modolo, doelpuntenmaker in de finale van de play-offs tegen Carpi, zal dus ook komend seizoen het magische witte shirt mogen dragen. Hetzelfde geldt voor onze kwikzilverachtige trequartista Federico Carraro, die net als Miranda en Iemmello nog een seizoen wordt gehuurd van Fiorentina.

(SU CORTESE CONCESSIONE
DELLA SOCIETA' F.C. PROVERCELLI)
Pietro Iemmello (foto links) werd afgelopen week overigens in aanloop naar het begin van het nieuwe seizoen geïnterviewd door tuttoprovercelli.com en zei het volgende:
Pietro, het is bijna zover, de start van het avontuur in de Serie B… “Ik ben helemaal opgeladen en klaar voor de uitdaging. Vanaf het begin van het seizoen wil ik het vertrouwen dat ik vorig jaar verdiend heb waarmaken. Er is maar één ding waar ik aan denk en dat is Pro Vercelli.”
Je maakt nogal wat sprongen, van de jeugd van Fiorentina naar de Prima Divisione met Pro en nu naar de Serie B. “Makkelijk was dat niet, want als je normaal gesproken voor drie punten speelt, ben je aan ander soort druk en omstandigheden gewend. Ik ben echter blij en tevreden omdat ik het geluk had in een gezonde omgeving terecht te komen, waar ik kon groeien als mens en op niveau mocht voetballen.”
Een historische promotie, na 64 jaar. Op 10 juni 2012 begon het allemaal… “Het was exceptioneel om promotie naar de Serie B te bereiken. Nu hebben we hetzelfde verlangen, de energie en het zelfbewustzijn om nieuwe doelen te bereiken, in de eerste plaats handhaving.”
Hoe heb je je vakantie doorgebracht? “Ik heb een goede vakantie gehad met mijn familie, zonder mijn fitheid uit het oog te verliezen. Ik wil gelijk goed beginnen, de Serie B is van een andere orde, een belangrijke etalage die op de voet gevolgd wordt.”
Klopt het dat Pro niet de enige club was die je komend seizoen wilde hebben? “Er is navraag gedaan door clubs uit de Serie B en de Serie A. Er waren clubs die mij in gedeeld eigendom wilden halen. Vercelli is voor mij echter een ideale plek qua rust en waarden, waar ik de regie over mijn loopbaan zelf in de hand kan houden. Ik ben bij Pro aan een mooi project begonnen dat ik graag wil voortzetten.”
Wat bedoel je met waarden? “Een handdruk is veel voor mij waard. Ik had mijn bereidheid en verlangen om te blijven al uitgesproken en ik ben blij dat Fiorentina en Pro Vercelli daar rekening mee hebben gehouden. Nu mogen we bewijzen dat we het verdienen om in deze competitie te spelen.”
Iemmello is doelgericht. Waar komt al die energie en volwassenheid vandaan? “Ik ben nog jong, maar ik denk dat ik ondertussen wel het een en ander heb laten zien. Ik heb fouten gemaakt, maar ben nu eenmaal van jongs af aan temperamentvol geweest. In de kleedkamer was het mogelijk om mijn technische vaardigheden en karakter op de juiste manier te ontwikkelen. En de fanclub is uitzonderlijk… Ik dank iedereen één voor één.”
Pro is bezig een selectie samen te stellen die de Serie B aankan. Ondertussen kwamen Caridi en Zigoni om de voorhoede te versterken. Hoe kijk jij daar tegenaan? “Ik twijfel niet aan het werk van directeur Romairone en de club. Er zijn twee grote spelers bijgekomen en de concurrentie motiveert me om mij te ontwikkelen en het maximale te geven.”
Coach Maurizio Braghin heeft herhaaldelijk gezegd dat Pietro Iemmello volgens hem in de hogere divisies beter uit de voeten kan dan in de Lega Pro. Wat vind jij daarvan? “Ik ben het met de trainer eens. Er is zeker meer ruimte voor eigen acties, zonder dat je meteen een mandekker in je nek hebt hangen. Dat kan zeker helpen, hoewel het tempo wel hoger is dan in de Prima Divisione.”
Hoe word je door Fiorentina gevolgd? “Het vertrouwen van die club is essentieel en waardevol voor mij om mijn werk met de juiste timing voort te kunnen zetten. Ik zal stap voor stap aan een hoger niveau moeten wennen en wil niet ineens te grote stappen zetten.”
Mogen we zeggen dat Iemmello van het hoogst haalbare droomt in het shirt waar het voor hem allemaal in begon? “Zoals ik eerder zei, denk ik nu aan niets anders dan Pro Vercelli. Ik heb een druk seizoen voor de boeg en wil mijn voeten laten spreken, niet mijn mond.”
Hoe is je relatie met trainer Braghin? “Oprecht. We wisselen niet al te veel woorden. Ik waardeer de trainer en dat er maximale transparantie en respect is. Ik heb afgelopen seizoen veel geleerd en daar ben ik hem dankbaar voor. En daar zal het niet bij blijven.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten