donderdag 4 augustus 2011

Pro Vercelli Promossa a Prima Divisione!

Na de “dubbel” van 1908 (de club won het kampioenschap van de tweede divisie en mocht hetzelfde seizoen met succes meestrijden om de landstitel), de terugkeer in de Serie B in 1945 en het lijfsbehoud in de Serie D in 1965 op historische gronden en de “monita” van 1971 (promotie naar de Serie C via een beslissende muntworp in de wedstrijd tegen rivaal Biellese), kan er wederom een opvallende promotie in de rijke historie van Pro Vercelli worden bijgeschreven. Donderdag 4 augustus 2011 is de historische dag waarop het bestuur van de voetbalfederatie Lega Pro besloot dat Pro Vercelli komend seizoen uit mag komen in de Prima Divisione. Dat is een terugkeer op dat niveau voor het eerst sinds het seizoen 1977/1978, oftewel 33 jaar geleden! Wie had dat een paar jaar terug durven denken? 

Pro Vercelli-aanvoerder Bruno Rossi schreeuwt het uit na de
muntworp die Pro Vercelli in 1971 deed promoveren
Hulde en lof voor iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt, want dit is waar de aanhang al jaren van droomt. Het is ongelooflijk hoe de club in ruim een jaar tijd opnieuw is neergezet en uitgebouwd door het nieuwe bestuur onder leiding van voorzitter Massimo Secondo. Tijdens mijn laatste bezoek aan Vercelli in 2008 opperde ik - enthousiast als ik ben en denkend in mogelijkheden - tegen een toenmalig bestuurslid dat promotie naar de Serie C1 voor een club als Pro Vercelli een realistisch doel mocht zijn, maar ik werd door hem aangekeken alsof hij water zag branden. ‘Durf te dromen,’ dacht ik nog. Maar het mocht niet baten. Zonder de gemeente en Massimo Secondo was de club vorig jaar een stille dood gestorven. En nu is de zevenvoudig kampioen van Italië, de club die na het Fin de Siècle Art Nouveau introduceerde in het Italiaanse voetbal, springlevend als oprichter en alleskunner Marcello Bertinetti (de personificatie van de universele man in zijn tijd) in zijn beste dagen. Aan Braghin en zijn manschappen om te laten zien dat De Witte Leeuwen ook op het veld Prima Divisione-waardig zijn.

In mijn blog “It’s all in the name” van vorig jaar suggereerde ik al hoe veel erop wees dat Massimo Secondo zijn plekje in de roemruchte historie aan het verdienen was. Niets blijkt minder waar. Zijn naam kan wat mij betreft direct genoteerd worden in een rijtje met illustere voorgangers zoals Luigi Bozino (uiteraard op eenzame hoogte), Francesco Frola en Ezio Rossi, allen voorzitters die Pro Vercelli naar een hoger plan wisten te tillen. Op zijn niveau laat Secondo zien wat Joop Munsterman in Twente al jaren aantoont: de combinatie van daadkrachtig bestuur, maatschappelijke betrokkenheid, een kloppend huishoudboekje en respect voor de historie en aanhang van de club vormt de perfecte basis voor een voetbalclub om te groeien en bloeien. Een garantie voor succes!

Uiteraard ben ik niet objectief, want al een decennium lang verstokt Pro Vercelli-fan, maar driemaal hulde voor de hele club is meer dan verdiend. Voor het overige schieten woorden te kort en dus laat ik het nu verder bij een drievoudige strijdkreet: Forza Pro! Forza Pro! Forza Pro!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten